Ons onderwijs

Ons onderwijs

Onze onderwijsprofessionals zetten zich dagelijks in voor een optimale ontwikkeling van ieder kind. Doelgericht werken staat hierbij centraal. Alle lessen staan in het teken van doelen uit het curriculum. We leggen uit waarom deze doelen belangrijk zijn, zodat leerlingen goed begrijpen wat ze leren én waarom. Voor de jongste leerlingen, in groep 1 en 2, verwerken we deze doelen op een speelse manier.

We bieden waar nodig extra ondersteuning. Denk hierbij aan verlengde instructie en extra uitleg voor leerlingen die daar baat bij hebben, en verrijkingsstof voor leerlingen die meer uitdaging zoeken. Dit zien we als onlosmakelijk deel van ons onderwijs. We zetten graag dat extra stapje om het verschil te maken voor elk kind.

Onderwijs op De Slinger

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Naast kennisoverdracht leggen we bij obs De Slinger een sterke nadruk op sociaal-emotionele ontwikkeling. We vieren de groei en prestaties van onze leerlingen, zowel in de klas als tijdens maandvieringen. Leerlingen laten dan zien wat ze hebben geleerd, bijvoorbeeld via verhalen, zang en dans.

Bij ons leren leerlingen niet alleen vanuit boeken, maar ook van en met elkaar. Door groepsdoorbrekende activiteiten te organiseren bieden we kinderen van verschillende leeftijden de kans om samen te werken. In een omgeving waar veiligheid en respect de basis vormen. Via de Kanjertraining leren kinderen keuzes te maken voor gedrag dat bij hen past én prettig is voor anderen.

Kanjertraining

De Kanjertraining geeft leerlingen inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Het bestaat uit lessen en oefeningen die helpen de sfeer in de klas te behouden of te verbeteren. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd of in opleiding tot kanjertrainer. De training is verweven in onze dagelijkse aanpak. De methode kent ook een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), waarmee we de sociale ontwikkeling van leerlingen meten en versterken. Belangrijke doelen van de Kanjertraining zijn:

  • Vertrouwen en veiligheid in de klas bevorderen.
  • Sociale vaardigheden van leerlingen versterken.
  • Leren hoe we pesten en conflicten kunnen oplossen.
  • Kinderen helpen hun eigen talenten te ontdekken.
  • Leerlingen stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Actief burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid bevorderen.
Lezen op school

Bibliotheek op school

Om leesplezier en leesvaardigheid van onze leerlingen te stimuleren, hebben we een schoolbibliotheek. Hier kunnen de kinderen boeken uitzoeken. Zowel uit onze eigen collectie als uit die van Bibliotheek Achterhoekse Poort, waar we mee samenwerken. Onze educatiemedewerker helpt bij het opstellen van leesplannen. We zien dat onze leerlingen steeds enthousiaster worden over lezen en het ontdekken van nieuwe boeken. Zo werken we samen aan hun taalontwikkeling en leesplezier!

Talentmomenten

Om leerlingen te ondersteunen in het vinden van hun talenten, organiseren we 3 keer per jaar talentmomenten met erg diverse activiteiten. Denk hierbij aan sport, zorg, handvaardigheid, techniek, muziek, drama en dans. Passend bij de activiteit gaan we tijdens deze Talentmomenten regelmatig op pad, bijvoorbeeld naar de kinderboerderij. Kinderen kiezen zelf welke activiteiten hen aanspreken, zodat ze zich kunnen verdiepen in wat ze echt leuk vinden.

Cultuur

Cultuur speelt een belangrijke rol in ons onderwijs en is verweven in alles wat we doen, van muziek en dans tot literatuur en fotografie. In samenwerking met het cultuurpunt van Bibliotheek Achterhoekse Poort behandelen we zeven cultuurdomeinen. Door middel van workshops, lessen en uitstapjes maken de kinderen kennis met verschillende culturele uitingen en leren ze de wereld op een nieuwe manier te bekijken.